![Compleet lesprogramma.png](https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/6182e87ce2195360c5acc650/1635969303249-7L3SD18Q5370423WPWVI/Compleet+lesprogramma.png)
Lesprogramma
Sound Education biedt een totaalprogramma, van Akoestiek tot Mastering, waarbij letterlijk alle vaardigheden geleerd worden die te maken hebben met het produceren van muziek en geluidstechniek. Wel richten we ons vooral op alles rondom de studio en minder op het live sound gebeuren. Bezoek ons webinar, om het complete lesprogramma te vernemen en de diverse opties die voor jou bestaan.
WAT BEHANDELEN WE TIJDENS DE OPLEIDING?
Elk onderwerp wordt diepgaand behandeld door specialisten, een keur van meer dan 50 succesvolle producers, geluidstechnici en hoogleraren komt gedurende het schooljaar langs.
Eigenschappen van Geluid
Eigenschappen van je Gehoor
Muziek & het Brein
Studiotechniek
Akoestiek en studiobouw
Luidsprekers & Afluistering
Luistervaardigheid Training
Microfoontechniek
Mengtafels en Virtuele Mengtafels
Workflow met DAW’s
DAW lessen (gecertificeerde specialisten voor alle bekende DAW’s)
Logic, Ableton, Cubase, FL Studio, ProTools, Studio One, Reason
Randapparatuur en Plugins
Mix Technieken
Digitaal Geluid & MIDI
Creative Sampling
Synthese & Sound Design
Muziektheorie
Arrangeren
Songwriting & Tracks bouwen
Eigen Stijl creëren
EMP productie
Moderne stijlen
Audiovisueel
Games&Audio
Produceren
Mastering
Contract & Recht
Promotie & Marketing
Stappenplan voor na de opleiding
Sollicitatie Training
Het Release Traject
ONZE NIEUWE OPLEIDING
Bij Sound Education kun je kiezen of je fysiek aanwezig bent bij colleges en masterclasses, of dat je deze volgt via een multicamera livestream - incl de mogelijkheid om al je vragen stellen. Alle colleges en masterclasses kun je terugkijken als video’s die ook na afloop van de opleiding tot jouw beschikking blijven.
Jouw praktijklessen zijn bij Sound Education altijd fysiek (hands on) en kun je volgen in maar liefst 18 verschillende commerciële studio’s. Het merendeel van de praktijklessen zijn privé of duo-praktijklessen waarbij je de volledige aandacht van de docent voor jezelf hebt. Bezoek ons webinar om kennis te nemen van de diverse opties in deze die tot jouw beschikking staan.
Deze theorieles over geluid is noodzakelijk om in de lessen die volgen zaken snel en duidelijk te kunnen uitleggen. Kennis van geluid en de basisbegrippen die het omschrijven, is dan een must. Als je de rest van je leven met audio gaat werken, is het fijn om exact te begrijpen waar je mee bezig bent.
Basisbeginselen als de decibel schaal, frequentie, boventonen en subharmonischen, fase, transienten, dynamiek, maskering, etc. worden kristalhelder uitgelegd met behulp van audiomateriaal en visualisatie op het beamerscherm. Dit met behulp van onder meer spectrogrammen en de oscilloscoop.
Net als bij alle lessen gaat deze les vergezeld van een uitgebreide schriftelijke handout, zodat je tijdens de les niet voortdurend bezig hoeft te zijn met het maken van notities. En, uniek in Nederland, alle colleges en masterclasses kun je op je gemak online terug kijken.
In tegenstelling tot wat je misschien denkt, registreert je gehoor het geluid niet neutraal. Dit geldt zowel voor de frequentiekarakteristiek als voor de dynamiek. De eigenschappen van je gehoor zijn erg belangrijk om te weten als je gaat mixen, dit voorkomt verwarring en onbegrip. Waarom zijn bijvoorbeeld de lage frequenties (kick en bas) in de mix altijd zo lastig duidelijk te krijgen? Ook dit blijkt een eigenschap van je gehoor waar je dan voortaan rekening mee kunt houden. Verder bestaan er nog fenomenen zoals maskering (de “barks”) die een grote rol in de mix spelen. Hoewel dit een theorieles is, is deze sessie van grotere praktische waarde dan je zou denken.
Tevens is luistervaardigheidstraining absoluut cruciaal voor het behalen van goede (mix)resultaten. De ontwikkeling van je luistervaardigheid is dan ook een rode draad gedurende de gehele Sound Education opleiding.
Een eerste kennismaking met de geluidsstudio en de werkzaamheden van de geluidstechnicus/producer. Veel luistervoorbeelden bij deze les: zo worden er bijvoorbeeld opnames gemaakt met dure en goedkope microfoons en voorversterkers, waarbij de resultaten in een blindtest vergeleken worden. Over sommige uitkomsten zul je verbaasd staan.
Ook een koptelefoontest van alle gangbare studio modellen en aandacht voor akoestiek: geen onderwerp waar zoveel foute informatie de ronde doet als hier. We laten je alles horen, want horen = geloven. Aan bod komen verder de technische infrastructuur van de studio plus een inventarisatie van alle gangbare apparatuur en de werkwijze bij een opname- en mixagesessie met veel tips uit de praktijk.
Ook al maak je uitsluitend elektronische muziekproducties, dan nog kom je niet om het onderwerp akoestiek heen. Een bekend akoestisch fenomeen is mixen die in de studioruimte zelf fantastisch klinken, maar elders afgespeeld danig teleurstellen. Men heeft dan eigenlijk (zonder dat men zich daar bewust van was) mixcorrecties verricht om de slechte akoestische klankeigenschappen van de kamer waarin men zit te verbeteren i.p.v. het programmamateriaal zelf. Afgespeeld in een andere ruimte pakt de mix dan totaal verkeerd uit, aangezien iedere ruimte andere akoestische eigenschappen heeft. Voor akoestiek en isolatie geldt: weet waar je mee bezig bent anders zullen de resultaten bijzonder teleurstellend zijn. Uit de informatie op internet blijkt helaas wel, dat er weinig mensen zijn die werkelijk iets van akoestiek snappen.
Zelf een meetmicrofoon bij ons lenen en met gratis software thuis je luidsprekers & homestudio akoestiek in kaart brengen. We hebben dit keer voor het video formaat gekozen omdat je dit thuis dient te doen en omdat je deze video nog wel eens terug zal moeten spoelen om de instructies exact te kunnen opvolgen. Wat je leert is onder meer frequentiekarakteristiek, staande golven, kamfiltereffecten en galmtijd meten en door een analyzer programma grafisch in kaart laten brengen.
Natuurlijk vervolgens ook aandacht voor praktische oplossingen zoals het strategisch plaatsen van absorbers, bass traps en diffusors alsmede luidspreker positionering. Dit alles onder het motto "horen is geloven". Wist je overigens dat de meeste commerciele bastraps nauwelijks bas absorberen..?
Een violist bespeelt de viool, een geluidstechnicus bespeelt ... de luidspreker! Van al je audio apparatuur is de luidspreker het item dat verreweg de grootste afwijkingen in de signaalketen veroorzaakt. We bespreken diverse luidspreker ontwerpen met de diverse voor- en nadelen daarvan. Daarnaast leer je waar je naar dient te luisteren als je zelf een luidspreker gaat uitzoeken. Op budget gebied zijn er tegenwoordig enkele interessante keuzes beschikbaar!
Ook de opstelling van de luidsprekers is cruciaal: door de toepassing van enkele eenvoudige technieken kan men vaak een ernorme verbetering in de afluistering bereiken met geen of minimale kosten. Hoeveelheid bas, hoeveelheid hoge tonen, stereobeeld, symmetrie, frequentiekarakteristiek: het is allemaal in duidelijk waarneembare hoeveelheden aan te passen.
De "sound" van een produktie wordt niet alleen tijdens de mix gecreëerd maar komt voor een belangrijk deel al tot stand tijdens de opnames. Met name de microfoonopstellingen blijken een echte "make it or break it" factor bij een produktie.
Teveel om op te noemen deze les: onder meer de werking van dynamische, condensator en ribbon microfoons; transcient response; richtkarakteristieken; interpretatie van technische specificaties; het proximity effekt; stereo opnametechnieken zoals AB, XY, ORTF, NOS, MS, Blumlein en Binaural. Welke microfoons en welke opstellingen zijn in professionele studio's favoriet voor zang, elektrische gitaar, akoestische gitaar, overheads, kickdrum, koperblazers, ect. Tot besluit worden duidelijke richtlijnen gegeven hoe je in een homestudio optimale resultaten kan behalen.
Nu kun je aan de slag met de microfoontechnieken die je geleerd hebt. Tot je beschikking staan o.a. een drumstel, akoestische en elektrische gitaar, basgitaar en vocals. Een sessie muzikant bespeelt de instrumenten zodat jij je op de microfoonopstellingen kunt concentreren. Zoals bij alle Sound Education praktijklessen heeft de student de fulltime steun van een ervaren, doorgewinterde professional die paraat staat om vragen te beantwoorden, zaken uit te leggen en je bij te staan bij problemen. Je wordt nooit zomaar aan je lot overgelaten!
Naast deze sessie is er een A/B testdeel wat betreft budget microfoons en topklasse microfoons, budget voorversterkers en top microfoonvoorversterkers, analoge opname en digitale opname, goedkope kabels en de duurste zilveren kabels, etc. Na alle resultaten beluisterd te hebben kun je een geinformeerde keuze maken wat betreft de aankoop van apparatuur.
Aangezien Sound Education geen apparatuur verkoopt en geen enkele connectie met leveranciers heeft, zijn de testen gegarandeerd objectief en zonder vooroordelen.
De "sound" wordt niet alleen achter de mengtafel gemaakt, maar komt voor een belangrijk deel al tijdens de opname tot stand. "We'll fix it in the mix" is een uitspraak die allang achterhaald is.
Deze sessie is langer dan normaal (vijf uur i.p.v. de gebruikelijke drie uur) en betreft een multitrack opname van een band in Studio Moskou. Minimum bezetting van de band: vocals, gitaar, basgitaar, drums en keyboards.
Om je tot in de puntjes voor te bereiden op deze avond heeft iedere studio zijn eigen handout, waarin haarfijn wordt uitgelegt hoe het er op technisch gebied in deze studio aan toe gaat. Tevens kun je nog onze video’s bekijken met onder meer gangbare microfoonopstellingen. Maar ook bij deze sessie is de studio eigenaar fulltime aanwezig om je tips te geven en zo nodig te helpen in een lastige situatie. Op de foto de opnameruimte van Studio Sound Vision, een van de studio’s die tot je beschikking staan.
Bij deze les gaan we de basisbegrippen uitleggen die we nodig hebben bij het werken met mengpanelen (alsmede de virtuele mixers van sequencers als Ableton, ProTools, Cubase, FL etc).
Omdat de mixers in muziek software gewoon virtuele imitaties zijn van de hardware, kunnen we tijdens deze les beide naast elkaar behandelen. Deze methode maakt de virtuele mixer in je software alleen maar des te duidelijker.
Denk echter niet dat als je met de mengtafel of je software overweg kan, je gelijk goede muziek of mixen gaat maken. Dat is totaal iets anders en komt aan bod in de volgende lessen. Analogie: als iemand jou leert omgaan met de Word tekstverwerker betekent dat ook niet, dat je opeens spannende filmscripts kunt schrijven.
Na een globale uitleg over de werking van dit imposante stuk audiogereedschap wordt de functie van elke in- en output, fader, druk- en draaiknop behandeld.
Eerst wordt ingegaan op de mixer als verzamel- en distributiepunt van audiosignalen. Vervolgens wordt de mixer als creatief instrument voor klankbewerking behandeld.
Deze sessie verduidelijkt onder meer split monitor mixers, inline mixers, de patchbay, de routing van signalen, inserts en auxillaries voor het gebruik van randapparatuur, subgroepen, mixgroepen, equalizing en hoe monitormixen te maken voor de muzikanten.
Naar keuze lessen in de paketten die het meest ingezet worden bij professionele producties: ProTools, Ableton Live, Cubase, Logic en FL Studio. Deze lessen worden gegeven door diverse specialisten die op en top vertrouwd zijn met hun software. Mocht je nog geen software gebruiken op dit moment, geen probleem we staan je met onafhankelijk advies terzijde.
Een degelijke kennis van de software van jouw keuze hebben is cruciaal, anders loop je al gauw vast in een web van frustratie.De functionaliteit van deze pakketten is grotendeels identiek, de verschillen zitten vooral in de user interface.
Dit is een "duo praktijkles" hetgeen inhoudt dat deze praktijkles uit twee studenten en één docent bestaat. De docent is fulltime aanwezig bij iedere praktijkles zodat je direct feedback op je werk krijgt en al je vragen kwijt kan. De docent zal echter niet de apparatuur bedienen omdat het bij een praktijkles de bedoeling is dat je zelf hands-on achter de knoppen zit.
Deze praktijksessie is in het bijzonder gericht op bekende knelpunten zoals de routing, monitor mixen maken voor de muzikanten en het correct aansluiten en afregelen van signaalbronnen.
Al deze principes zijn ook van toepassing op de viruele mixer van je software thuis. Tijdens deze duoles naar wens dus ook aandacht hoe al deze principes toe te passen op jouw sequencer.
Tijdens deze sessie wordt de werking en toepassing van de diverse randapparatuur belicht. Plug-ins zijn simpelweg software imitaties van hun hardware voorbeelden. Dezelfde knoppen, dezelfde technieken alleen moet je ze via de muis bedienen.
Alles wat je altijd al wilde weten (maar nooit durfde te vragen) over filters, EQ’s, compressors, limiters, gates, expanders, modulatie effekten, delays en galm. Met name de compressor wordt zeer uitvoerig behandeld aangezien in de praktijk blijkt dat dit vaak het minst begrepen apparaat is.
Aan de hand van (uit de praktijk afkomstige) voorbeeldinstellingen en luistervoorbeelden wordt één-en-ander toegelicht. Zoals bij iedere les: alles wat wordt uitgelegt is aan de hand van audio voorbeelden, want horen is geloven!
Deze les gaan we nog dieper, deels behandelen we dezelfde randapparatuur deels gaan we in op de wat exotischer randapparatuur zoals vocoders, exciters, pitch shifters, auto-tuning, distortion, multibandcompressors, ect.
Om je een idee te geven hoe diep deze sessie gaat: we behandelen 14 verschillende technieken alleen al met de compressor (de meeste andere opleidingen behandelen er slechts 3 te weten transparante compressie, sidechaining en parallele compressie).
Uiteraard alles aan de hand van een zeer heldere uitleg en voortdurend geïllustreerd met luistervoorbeelden.
De kennis- opgedaan in de vorige sessies - wordt nu in praktijk gebracht.
Deze les heeft name aandacht voor dynamische processors zoals de compressor, gate en de expander: dit blijken in de praktijk de minst begrepen apparaten waar soms zelfs ervaren vakmensen nog moeite mee hebben. Achter de ogenschijnlijk simpele interface schuilt echter een veelvoud aan valkuilen (verkeerde instellingen) en (vaak onbenutte) creatieve mogelijkheden.
In deze sessie worden o.a. behandeld:
- klankkleurcorrectie met de equalizer.
- een juiste compressor afregeling voor diverse signaalbronnen.
- de creatieve mogelijkheden van de side-chain van dynamische processors zoals timing correctie, ducking en het laten "pompen" van een track.
- gate/expander technieken zoals de-compressing en low level compression.
- diverse toepassingen voor delays zoals bijvoorbeeld l/r plaatsing van geluidsbronnen met behulp van zeer korte delays.
- tips voor het inmixen van galm en speciale effecten zoals de vocoder.
Praktische informatie over het aanpakken en tot een goed einde brengen van een mixage. De mix wordt in vier fasen opgedeeld en gestructureerd aangepakt. Bij deze les geven je een duidelijk raamwerk en stappen plan, van hoe de mix aan te pakken.
Speciale aandacht voor het driedimensionaal plaatsen van een geluidsbron in de mix, het balanceren van een mix, het oplossen van veel voorkomende problemen (zoals geluiden, die elkaar overlappen en daardoor slecht gedefinieerd klinken) en het verwijderen van overspraak en stoorsignalen. Tevens een speciaal item over het creatief omgaan met de hedendaagse mogelijkheden van automatisering van de mix.
Verder aandacht voor mixtechnieken zoals: "spectral mixing", "imaging" en de "wall of sound".
Deze mixles wordt gegeven door een van Nederlands bekendste producers: Attie Bauw (Judas Priest, The Scorpions, Gorefest). In deze les wordt nog dieper ingegaan op de diverse aspecten. Er volgen veel "insider" mixtips die je in geen enkel tijdschrift of boek zult tegenkomen. Tevens wordt een commerciele mix geanalyseerd d.m.v. multitrack materiaal.
Hoe pak je een mix als geheel aan en welke tools staan tot je beschikking om tot het gewenste resultaat te komen. Aandacht voor het concept van de song, de samenhang, de vier fasen van de mix en technieken als imaging en de-maskering.
Tevens komt het "vertalen" van de mix aan bod. Een mix maken die goed klinkt op jouw luidsprekersysteem is één ding, een mix maken die goed klinkt op elk willekeurig afluistersysteem is nog een kunst apart.
In dit hoofdstuk behandelen we zeer geavanceerde technieken, onder andere een item om een mix meer dimensie te geven (diepte, breedte, hoogte) en bijvoorbeeld geluiden buiten de speakers te plaatsen. Deze technieken zul je vergeefs op Youtube of andere informatie bronnen zoeken.
Ook wordt reverb toegepast op een manier zoals je nog nooit gezien hebt. Deze techniek zorgt juist voor meer seperatie in de mix bij het gebruik van reverb i.p.v. minder. Elk geluid komt meer op zichzelf te staan en krijgt meer reliëf.
Naast alle techniek is er bij deze les veel aandacht voor de muzikaliteit die er bij mixen komt kijken. Voor je een mix kan beginnen, moet je eerst weten waar de song om draait en hoe je het gaat aanpakken om dit zo goed mogelijk te communiceren naar de luisteraar toe. Hierbij is muzikaal inzicht tijdens het mixen onontbeerlijk.
Mixen is techniek, gevoel, luistervaardigheid en muzikaliteit. De drie laatste aspecten blijven bij het vak geluidstechniek of cursussen elektronische muziekproductie vaak zwaar onderbelicht, maar niet bij Sound Education!
Dit is een "duo praktijkles" hetgeen inhoudt dat deze praktijkles uit twee studenten en één docent bestaat. Deze les wordt gegeven in een mixcabine van de Skyline Studio's.
In deze sessie wordt door de student(e) zelfstandig een 24-sporen-productie van hoge kwaliteit afgemixt. Het is uiteraard de bedoeling dat gebruik wordt gemaakt van de kennis van randapparatuur & mixtechnieken opgedaan in de voorafgaande lessen.
Het resultaat wordt beoordeeld door de leraar en maakt deel uit van het Praktisch Eindexamen. Tevens krijg je van de docent diverse malen feedback op je werk tijdens het mixen. Dit op een constructieve manier.
Niet alleen krijg je jouw eigen mix op CD: op de CD staan tevens alle mixen van je mede studenten plus de commerciele referentiemix van de betreffende song.
De opnames uit de vorige praktijksessie worden nu zelfstandig gemonteerd, gemixed, en later tot reproduktiemasters afgewerkt. Daarbij komt veel van de opgedane kennis aan de orde.
De gemaakte mix dient als eindexamen werkstuk.
Beoordelingscriteria hierbij zijn:
- Samenhang tussen de stijl muziek, de inhoud van de song en de mix.
- Hoe het verhaal, de sfeer of het ritme van de song versterkt is d.m.v. de mix. Het benadrukken van de intentie van de muziek dus.
- Evenwichtigheid en klank van de mix als geheel.
- Dimensie van de mix (breedte, diepte)
- Dynamiek van de mix
- De klank van de instrumenten en vocals.
- De afwezigheid van storende elementen.
- De uitgedragen visie op de muziek.
Deze les is een aanvulling op de kennis en technieken, opgedaan in de voorafgaande sessies: We richten ons nu uitsluitend op het live-gebruik ervan.
Behandeld worden onder meer podium- en zaalopbouw, het samenstellen van P.A.- systemen, luidsprekervermogen, zaal- en stadionakoestiek, snakes en stageboxes, D.I.-boxen, stroomvoorziening en andere praktische zaken.
Na de pauze wordt de les voortgezet met de behandeling van (zend) microfoons, de monitor-mix, in-ear monitoring, matrixmix, storingsbronnen zoals RFI en de communicatie met muzikanten (soms ook een storingsbron..).
Deze praktische sessie wordt gegeven door Raymond Tabak, FOH engineer van bands als Epica, The Gathering, Kamelot en The Sheer bij concerten in binnen- en buitenland.
Vanuit zijn internationale praktijkervaring zal Raymond ons alle in- en outs duidelijk maken van het werken met Live Sound. Aansluitingen, stroom, monitormixen, de zaalmix, gedragscodes, etc.
Om Raymond zelf te citeren: "Omdat ik voor een aantal acts wereldwijd hun optredens moet mixen kom ik de meest uiteenlopende situaties tegen, en de lessen die ik daaruit heb geleerd zijn uitermate geschikte onderwerpen om te behandelen. De problemen die je tegenkomt in de audio industrie zijn allemaal al een keer opgelost en ik als ervaringsdeskundige kan je daarbij helpen.
Nu gaan we op lokatie bezig met Live Sound, waarbij Raymond Tabak vele praktijktips naar voren zal brengen: horen is geloven!
Tevens is er een geavanceerd deel over mengtafels zoals je die aantreft in grote theaters en evenementen: je maakt onder andere kennis met geavanceerde features zoals VCA subgroepen en matrix mixers.
Bij deze praktijkles leer je van niemand minder dan Raymond Tabak de fijne kneepjes van het vak. Op de afbeelding onze live sound tafel.
Voor de mensen die verder willen gaan in Live Sound is er de optie, een hele dag mee te lopen met een live sound klus: zie onderstaande les.
Deze les is als enige optioneel, dat wil zeggen dat hij geen deel uitmaakt van het reguliere lesprogramma. Voor het beleven van deze praktijkdag dien je twee Elektronische Muziekproductielessen in te leveren.
Met andere woorden, deze sessie is bedoelt voor degenen die de live sound optie hebben gekozen.
Je loopt met Raymond Tabak een hele dag met volledige klus mee: opbouw, soundcheck, concert en afbouw.
Live Sound is niet voor iedereen.. Late uren, sjouwen en tijdsdruk. Bij deze sessie kom je er achter of het beroep van Live Sound Engineer bij jou past.
Dit examen betreft de theorie van alle tot nu toe behandelde lesstof. Na de pauze worden alle vragen met de klas doorgenomen. Het cijfer is niet van belang voor het diploma, maar geeft wel een indicatie of je goed bezig bent.
Deze sessie is mede bedoelt als herhaling van de lesstof en vooral om te kijken of de student(e) nog goed op koers ligt om het diploma te behalen. Bij een onvoldoende resultaat van de student(e) zal bijsturing plaats vinden in de vorm van een persoonlijk gesprek.
Het vak van geluidstechnicus of producer draait niet alleen om de knoppen maar minstens net zo veel om je persoonlijkheid.
Een cruciale les die je beoogt te helpen om de doelen die je jezelf gesteld hebt ook daadwerkelijk te bereiken.
Deze les draait voornamelijk om het opheffen van psychologische blokkades zoals faalangst, perfectionisme, plichtsgevoel, etc. en vooral foutieve denkbeelden over jezelf en je omgeving.
Tevens is er een uitgebreid deel over time-management. De meeste mensen gaan onnadenkend en ondoelmatig om met hun kostbaarste bezit: tijd. Vaak kom je in de praktijk niet toe aan zaken die werkelijk belangrijk voor je zijn. Hoe kun je hier verandering in brengen?
De principes van digitaal en analoog geluid worden uitvoerig uit de doeken gedaan. Wat is "digitaal" geluid nu eigenlijk? Wat zijn de voor- en nadelen? Waar moet je op letten bij het opnemen en afmixen van een dergelijk medium?
Behandeld worden onder andere het proces van A/D D/A conversie; PCM code; bit diepte & sampling rate; jitter; aliasing; kwantiseringsfouten; dithering; wordclock synchronisatie; foutcorrectie. Verder wordt uit de doeken gedaan wat er zich achter de schermen van je sequencer afspeelt.
MIDI is de digitale taal waarmee muziek en audio-apparatuur van verschillende merken kunnen communiceren. De les begint met gedetailleerde informatie over het MIDI-protocol, uitleg van Channel messages (zoals controllers), Sysex, MTC en MMC. Verder aandacht voor MIDI in praktische toepassingen zoals het werken met sequencers, MIDI effecten zoals de arpeggiator en geautomatiseerde mengpanelen.
Het vervolg van de Masterclass Synthese. Deze les heeft als focus Modulatie: de manier om synthesizer klanken "tot leven" te wekken.
Behalve de Sound Education Synthese hand-out en het Synthese huiswerk is er ook nog de verhelderende hand-out van Rob Papen zelf: "The 4 Element Synth."
Op de foto zie je een demonstratie van Synthese principes aan de hand van Rob Papen's Predator Synthesizer plugin. Overigens: 50% korting op RP plugins en synthesizers voor Sound Education studenten.
Deze sessie wordt gegeven door niemand minder dan Delic, die op het gebied van beats een haast legendarische status heeft behaald o.a. met zijn werk aan Opgezwolle. Diverse keren onderscheiden als "producer van het jaar" in Nederland. Deze les behandelt de techniek die het geluid van de populaire muziek van de afgelopen 20 jaar gedomineerd heeft: sampling. Er volgt een verklaring van de achterliggende techniek; soft- en hardware samplers worden onder de loep genomen; het doelmatig opzetten van een geluidenbibliotheek en belangrijke aankooptips.
Na de pauze volgt een demonstratie over het maken en bewerken van samples, slicing, het maken van beats, groove quantizing en het creëren van unieke sounds met behulp van sampling technieken zoals granulaire synthese.
Weer zo'n unieke drie uur durende duo-praktijkles, waarbij de docent fulltime aanwezig is om jou, terwijl je aan het werk bent, van tips en feedback te voorzien. Ook typisch een les, waarin je alle vragen die je nog zou hebben, kwijt kan.
We beginnen deze duoles op de analoge Prophet 8 synthtesizer vanwege zijn zeer duidelijke lay-out en de bijbehorende computer editor die grafisch uitstekend laat zien waar je mee bezig bent.
Daarna gaan we aan het werk met de meest populaire virtuele instrumenten waarvan je sommige waarschijnlijk ook thuis bezit: zoals de Sylenth, Kontakt, Virus, Massive, etc. Hierbij zul je merken dat de principes allemaal hetzelfde zijn.
Daarnaast gaan we ook hands-on bezig met de sampling technieken die in de les besproken zijn..
De producer houdt zich ook bezig met zaken als opbouw van de song, akkoordenschema's, arrangement en ritme.
Deze sessie beoogt de student muzikaal inzicht en basiskennis van de muziekleer bij te brengen. Dit keer mogen we gastdocent Bob van der Boom verwelkomen, die als geen ander deze materie snel en begrijpelijk kan overbrengen. Ook de royale handout bij deze les is van de hand van Bob himself.
Voor een producer, die ook voor de muzikale kant van de muziek verantwoording draagt, is enige basiskennis hieromtrent onontbeerlijk. Verder draagt kennis van de muziekleer bij tot een vlotte communicatie tussen de producer enerzijds en de muzikanten anderzijds.
Aan de orde komen:
maatsoort, ritme, notenschrift, harmonieleer & arrangeren, liedstructuur, akkoordenschema's, en een verhandeling van de actuele muziekstijlen.
Muziektheorie docent Bob van der Boom is veelvuldig onderscheiden en heeft o.a. gewerkt voor Sony records, Arista Records, Polygram, WDR-TV, ABC TV, RAI-UNO, NOS, etc.
Sound Education prijst zich gelukkig met docent Bob van der Boom, die als geen ander letterlijk jaren aan muziekschool op een begrijpelijke manier kan overbrengen in slechts enkele avonden.
De lessen van Bob zitten dan ook propvol waardevolle informatie: gelukkig heeft Bob van de Boom de moeite genomen om in drie handouts een samenvatting te maken van alle behandelde lesstof.
Arrangeren: wellicht de meest onderschatte fase van een muzikale produktie. Specialist Bob van der Boom laat een wereld voor je open gaan.
Deze les wordt wederom gegeven door veelvoudig onderscheiden specialist Bob van der Boom.
Welke muziekstijl ook je voorkeur heeft, arrangeren heeft een enorme impact op de "sound" van je produktie. Dit is wellicht het meest onderschatte item door beginnende producers en songschrijvers. Met een orgineel arrangement kan men zich onderscheiden van de concurentie. Een goed gearrangeerde song is bovendien veel makkelijker te mixen omdat de puzzelstukjes van de song als "vanzelf" in elkaar lijken te vallen.
Naast het bestuderen van arrangementen van bestaande nummers (ook in moderne stijlen) gaan we in de klas een song opbouwen vanaf nul: via het grote scherm van de beamer wordt elke stap in de song opbouw en het arrangeren van de diverse partijen duidelijk verklaart. En natuurlijk ook bij deze les weer een unieke en duidelijke hand-out om het nooit meer te vergeten.
Les 38 | Counterfeit & Ignace Dhont Masterclass: Kick en Bass!
Door de slechte resolutie van het menselijk gehoor voor lage frequenties, kan het zeer lastig zijn de onderkant van de mix duidelijk en groots neer te zetten. Vandaar deze les van drie uur lang, met alle kick & bass tricks en technieken. Deze sessie is verboden voor mensen die gigantische kicks niet kunnen verdragen!
We beginnen met een uitgebreid item over kick tuning, een door beginners vaak compleet onderschat aspect. Als je dacht dat een kick geen toonhoogte heeft, think again! Voor een homogeen en consonant laag is tuning een must. Verder in-depth kick synthese, de beste kick sample bibliotheken, kick processing, hoe de kick in de mix te leggen, hoe een vette kick te krijgen op een mobiele telefoon afluistering (!), hoe een kick de sfeer van een song kan ondersteunen, alles over kick modulatie (van zeer subtiel tot extreem), etc. etc. En dan hebben we het nog niet over de bastechnieken van deze les gehad en hoe we de interactie tussen kick en bas kunnen samensmeden tot een krachtig fundament voor je productie.
Je hoeft geen concertpianist te worden, maar het is wel erg handig, muzikaal en tijdsbesparend als je een beetje met de toetsen overweg kan. Onmisbaar als je de ambitie hebt zelf muziek te maken.
Deze les is voor degenen die de ambitie hebben hun eigen muziek te maken m.b.v. de computer. Juist voor de mensen die moderne stijlen willen produceren (Dubstep, Techno, Dance, Hiphop, etc.) zeer waardevol.
In combinatie met de muziektheorie lessen kunnen we een uitstekende basis neerleggen (houding, noten lezen, , akkoordenschema's, vingeroefeningen) waarmee je thuis aan de gang kan.
Als je mensen in beweging wilt zetten dien je alles te weten over ritme en vooral over de groove. De groove is het "sexy" deel van je song. Deze les gaat vele malen verder dan de ietwat droge muziektheorie van maten, noten etc. die we in de eerste les van muziektheorie behandeld hebben.
Waarom klinkt jouw beat na enkele maten al eentonig terwijl een ogenschijnlijk simpel ritme van een hitrecord minutenlang kan boeien? Een van de antwoorden is, dat een groot deel van de processing van de informatie die via je zintuigen tot je komt, onbewust plaats vindt. M.a.w. je bent je er niet bewust van, waarom een bepaalde beat onweerstaanbaar is, en een andere de hersenen al snel verveeldt. Op dit aspect gaan we uitgebreid in.
Tevens ALLE mogelijke (inclusief weinig bekende) technieken en trucs, zodat jouw publiek bijna eindeloos op de groove kan blijven bewegen zonder dat verveling toeslaat.
Alle plugins en technieken, maar nu puur gericht op de moderne muziekstijlen.
Deze les wordt gedoceerd door Mark de Jong. Mark is o.a. 12 jaar lang hoofd docent geweest bij het SAE. Tijdens deze les zal hij zijn meest geavanceerde kennis met jullie delen op het gebied van elektronische muziekproduktie.
Veel nuttige info en gouden tips voor iedereen die in een moderne muziekstijl werkt, zoals bijvoorbeeld hiphop, hardstyle, house, dance, trance, etc.
Op de foto zie je docent Julien Chaptal in actie..
Alle trucs die belangrijk zijn voor moderne muziekprodukties en nog niet behandeld zijn in deel 1 volgen nu.
Veel herkenning bij deze les wat betreft hit produkties: "oh doen ze dat zo!". Ook ruim aandacht natuurlijk voor bijvoorbeeld: samplekeuze en libraries, tuning, layering, subkicks, subharmonischen, sidechaining en ducking technieken, mixtechnieken om de kick vet en duidelijk in te mixen, etc.
Deze les wordt gegeven door gastdocenten Counterfeit en DJ Niel. Samen staan ze borg voor erg veel kunde & ervaring op dit gebied, o.a. Thunderdome, Masters of Hardcore, Dominator, Defqon, Outblast en Intoxicated.
Deze Masterclass is verboden voor mensen die niet tegen gigantische kicks kunnen!
Counterfeit en DJ Neil zullen voor wat betreft de "hardere", aggressieve stijlen alle in & outs uit de doeken doen, inclusief songopbouw en arrangeren.
Deze les naar keuze achter de computer of achter de mengtafel: aan de slag met moderne muziekstijlen. Dezelfde tools (compressie, expansie, EQ, galm, distortion, exciter, etc), alleen anders toegepast.
Dit is weer een "duo praktijkles" hetgeen inhoudt dat deze praktijkles uit twee studenten en één docent bestaat.
Tijdens deze sessie kun je al je vragen kwijt met betrekking tot Synthese, Sampling, Beats maken, Electronische produktietechnieken, Cubase, ProTools en alles wat maar wilt weten. Al je vragen worden duidelijk en "to the point" beantwoord zodat je in drie uur tijd aanzienlijk wijzer gemaakt wordt.
Tevens doe je tijdens deze les praktijkervaring op met het mixen d.m.v. een "mix controller".
Gezien de marktontwikkelingen (meer werkgelegenheid voor audiovisuele geluidstechnici bij onder andere de omroepen) biedt Sound Education sinds enkele jaren ook audiovisuele lessen.
Deze audiovisuele les wordt gegeven door gastdocent Jan Horzinek. Een levendige les waarbij Jan aan de hand van diverse real-world projecten (reklame, muziekclip, film) de manier van werken en de technische aspecten wat betreft Audio Visueel zal demonstreren.
Welke software en hardware worden er gebruikt, hoe samples en muziek te plaatsen onder film of video, synchronisatie, sounddesign, nabewerking, etc.
Verder een erg leuke huiswerkopdracht: geluid onder film zetten!
Deze Audiovisuele les wordt gegeven in de Bob Kommer studio's: al meer dan 50 jaar werkzaam op dit gebied met o.a. oscarnominaties op hun CV.
Deze audiovisuele les vindt plaats in de Bob Kommer Studio's in Den Haag, een van nederlands meest vooraanstaande studio's op dit gebied. Helaas was er geen vergelijkbare studio in Utrecht te vinden, dus voor deze sessie zullen we iets verder moeten reizen.
Deze les wordt gegeven door Ronald Nadorp die tal van nationale en internationale produkties op zijn naam heeft staan. Ronald zal zijn enthousiasme en zijn schat aan praktijkervaring tijdens deze les met jullie delen.
Dit is een relatief nieuwe les in het Sound Education lesprogramma. Dit, vanwege de stijgende werkgelegenheid in de Games sector: wist je bijvoorbeeld dat de computer games industrie een hogere omzet draait als de muziekindustrie?
Than van Nispen, docent Games & Audio op de HKU, doceert een boeiende en praktische les over dit onderwerp.
Ook dit keer met een erg leuke huiswerkopdracht waarmee je jouw skills direct op de proef kan stellen.
Mastering is de schakel tussen de eindmix en de CD-perserij. Tijdens deze les zal de docent "live" een demo masteren in de klas, uiteraard met alle uitleg van het hoe en waarom. Verbazing alom bij deze les, als de studenten de kwaliteitsverbetering ervaren, die bij mastering bereikt kan worden.
Behalve het creatieve gereedschap leert de student(e) tevens alle tools kennen om een verantwoorde reproduktiemaster te kunnen maken: Level- en klankcorrectie; ruis- en tikken-verwijdering; track-montage, PQ-codes, error checking, red- en yellow book specificaties.
Speciale aandacht voor luistervaardigheid, compressietechnieken en masteren voor de radio. Als huiswerk krijgt de student(e) enkele stereo-eindmixen aangeboden die gemasterd dienen te worden. Beoordelingscriteria hierbij zijn:
Evenwichtigheid; Toonbalans; Luidheid; Stereobeeld; Behoud van muzikaliteit en transparantie; Muzikale visie; Verwijdering van stoorsignalen en ruis.
Het eindresultaat telt mee als onderdeel van het Praktisch Eindexamen.
Mastering les in een van de meest vooraanstaande mastering studio's in Nederland en zelfs Europa: de Amsterdam Mastering studio.
Bij deze sessie krijg je les van Darius van Helfteren: (Noisia, Marco Borsato, The Opposites, Golden Earring, The Scorpions, Ilse deLange, etc.).
Ook dit is weer een top les (al zeggen we het zelf) die enorm gewaardeerd wordt door de studenten.
Drie uur lang hands-on masteren onder begeleiding van een docent. De kennis opgedaan in de vorige sessies gaan we nu in de praktijk brengen.
Hierbij maken we gebruik van de meest populaire en up-to-date software en hardware.
Er worden tijdens deze les, van begin tot eind, twee tracks gemasterd: een pop/rock track en een moderne stijl track. Daarna gaan we onze resultaten vergelijken met professionele mastering studio's diedezelfde songs gemasterd hebben. Wees voorbereid om verbaasd te zijn, want het niveau van veel Nederlandse mastering studio's blijkt niet al te best! De meeste studenten blijken een betere master te maken..
Net zoals bij veel plugins, 50% korting op Ozone: niet voor niets de meest populaire mastering plugin.
Deze les maakt duidelijk dat er van een producer aanmerkelijk meer verwacht wordt (zowel van de kant van de platenmaatschappij als van de muzikant) dan alleen een rol als geluidstechnicus:
Een begroting samenstellen; budgetbewaking; juridische kennis; muzikale visie; en niet in de laatste plaats psychologische en communicatieve kwaliteiten. Het is dus duidelijk dat een producer van veel markten thuis moet zijn.
Aan de orde komen onder andere:
muzikale visie; opbouw van een song; arrangeren; instrumentatie; de performance; de omgang met muzikanten; tijdsplanning; budgettering.
De eisen die aan een producer gesteld worden, zijn hoog. Niel alleen op audiotechnisch gebied: muzikaliteit, mensenkennis, budgettering, planning, visie, etc. Heb jij het in huis?
In deze les zal topproducer Attie Bauw jullie via praktijkvoorbeelden en uniek audio- en video materiaal laten zien hoe een project in de praktijk verloopt en wat er allemaal bij het vak van producer komt kijken.
Attie is de enige Nederlandse producer ooit, die een Grammy nominatie in de wacht wist te slepen (een Grammy is zeg maar de oscar van de muziekindustrie).
Je zit met de band van jouw keuze in de oefenruimte en kiest twee songs uit om te produceren. Deze songs dienen onder een muzikale loep te worden genomen: songopbouw, arrangement, etc. De bedoeling van jouw functioneren als producer is het maximale effect uit de song te halen: zo, dat de luisteraar het wel moet voelen.
Deze les is als voorbereiding voor de daadwerkelijke opnamesessie in Studio Moskou.
Nogmaals een opnamesessie in Studio Moskou. Deze sessies lijken sterk op de dagelijkse praktijk in een opname studio. Deze lesavond neemt vijf uur in beslag i.p.v. de gebruikelijke drie uur.
De student(e) wordt nu geacht de opnamesessie zelfstandig te leiden en ook aandacht te besteden aan de muzikale aspecten van de muziek (arrangeren, akkoordenschema's etc). Nog steeds echter is een leerkracht fulltime aanwezig om je prestaties te beoordelen, zodat feedback kan worden gegeven omtrent jouw functioneren in de studio.
Duidelijk zal inmiddels zijn dat er meer bij komt kijken dan alleen audiotechniek: het scheppen van de juiste sfeer, het "coachen" van de muzikanten tijdens het inspelen, zorgen dat de juiste speltechniek wordt toegepast voor een song, het oplossen van technische en psychologische problemen, etc. Je moet van heel wat markten thuis zijn!
Behandeld worden onder meer:
- Contract check
- Hoe je artiesten naam te beschermen
- De rechten van auteurs, uitvoerenden en producenten.
- Mechanisch recht en uitvoerend recht.
- Royalties en percentages.
- Opties en juridische valkuilen.
- Voorbeeldcontracten.
- Rechtsvormen: de Stichting, de BV, Limited, ect.
- Platenmaatschappijen, muziekuitgevers, distributeurs, etc.
- en uiteraard zaken als BUMA/STEMRA en SENA.
Kortom, thuis raken in de Nederlandse en Internationale muziekindustrie!
Op de foto jullie docent voor deze les, David Schreurs. David verkocht wereldwijd 1,5 miljoen albums van het "Deleted scenes from the cutting room floor" zonder tussenkomst van een reguliere platenmaatschappij!.
In hoeverre heb je tegenwoordig nog een platenmaatschappij nodig? Is het mogelijk zelf een product succesvol in de markt te zetten? Kan ik wellicht beter derden inhuren zoals pluggers? Deze les wordt gegeven door niemand minder dan David Schreurs, verantwoordelijk voor het commerciele succes van Caro Emerald. Hij kent de muziekindustrie als geen ander en laat jullie zonder enige terughoudendheid de werkelijkheid zien.
Misschien wel de belangrijkste reden waardoor een kwalitatief hoogwaardige eigen beheer productie toch niet van de grond komt, is het totaal ontbreken van enig plan qua marketing en promotie. Vaak kent men gewoon de weg niet. Die zouden we je graag tijdens deze les willen laten zien.
"If you want something you never had, do something you have never done"
Deze les wordt gegeven door specialist Erik Smithuis. Pas na 4 docenten op dit onderwerp "uitgeprobeerd" te hebben, gaf Erik de les op een manier zoals ik altijd al voor ogen had gehad.
Erik Smithuis houdt zich met succes al 15 jaar bezig met sollicitatie trainingen, leiderschap en ondernemerschap. Hij heeft een van de grootste opleidingen op dit gebied opgericht, ICM Opleidingen & Trainingen.
Tegen het einde van de opleiding is er veel aandacht, hoe het na de opleiding verder zou moeten gaan. Tips over hoe & waar te networken, adressenlijsten, omgangsvormen bij sollicitatie's, etc.
Tevens worden diverse audio gerelateerde beroepen onder de aandacht gebracht waar je wellicht zelf niet zo snel bij stil zou hebben gestaan.
Het afleggen van een drie uur durend schriftelijk eindexamen. Hierbij wordt de student(e) uitdrukkelijk niet beoordeeld op zijn schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, maar op kennis en begrip van de materie.
Mocht een Sound Education student(e) onverhoeds zakken voor zijn/haar eindexamen, dan is kosteloos een herexamen mogelijk binnen twee maanden na de examendatum.
In een feestelijke en ontspannen sfeer wordt de opleiding afgesloten in het gezellige Schiller Theater te Utrecht. Vrienden, familie en andere geinteresseerden zijn hierbij van harte welkom.
Naast het het Sound Education instituuts-diploma tot Audiotechnicus/Producer wordt een uitgebreide adressenlijst overhandigd en een hand-out met nuttige tips bij het zoeken naar een baan in de audiovisuele sector (opnamestudio's, P.A.-bedrijven, theater, omroep).
Als producer is het niet voldoende een "goede sound" neer zetten, maar iets teweeg te brengen tussen de oren van de luisteraar. Met muziek iets over te brengen. Vandaar tijdens deze les aandacht voor neuropsychologie: wat gebeurd er met ons als we naar muziek luisteren? Hoe worden onze hersengolven beïnvloed, welke hormonen komen er vrij en wat doet dit met ons?
Wat jouw muziek teweegbrengt tussen de oren van de luisteraar is de nr 1 factor voor de hitpotentie. Nog veel meer dan marketing, een “goed geluid” of andere zaken. Tijdens deze drie uur durende les duiken we diep in dit fascinerende onderwerp.
Overigens, op deze illustratie van hersenactiviteit zien we links positieve, gelukkige emoties tijdens het luisteren naar muziek - en uiterst rechts droevige, negatieve emoties.